Konsulttjänster


  • Behöver ni förstärkning i ert team? Specialpedagog, kurator, psykolog, NPF-pedagog.
  • Kartläggning och observation
  • Pedagogisk utredning
  • Kognitiv testning av psykolog
  • Rådgivning
  • Stödjande samtal
  • Motiverande samtal



Problematisk skolfrånvaro

Under en längre tid har vi sett en stor ökning av elever som har svårare att ta sig till sin skola och många har en långvarig skolfrånvaro. Vägen tillbaka är ofta utmanande och det kan behövas koordinerade insatser för både skolan, hem och individen för att en återgång ska bli möjligt. Det gäller att snabbt göra en plan som ger självförtroende och hopp om att kunna klara skolan.


När en elev börjar dra sig undan skolan har det nästan alltid föregåtts av att eleven mött en rad motgångar under en längre tid. Dessa är inte alltid uppenbara för omgivningen. Det kan vara att eleven är utsatt för mobbning, har svårt att hänga med i undervisningen, kanske en konflikt med en lärare, inte känner att man passar in eller att det är problem hemma. Ofta finns också ett glapp mellan krav på prestation och elevens förmåga. Att undvika skolan blir ett sätt att skydda sig från en miljö där de riskerar att misslyckas eller må dåligt.


Bland de frånvarande eleverna tyder mycket på att elever med neuropsykiatriska diagnoser är överrepresenterade, men diagnosen ska inte ses som orsak till att eleven slutar gå till skolan. Det är samspelet mellan eleven och den pedagogiska, sociala och fysiska lärmiljön som är avgörande. 


Det är av stor vikt att möta eleven där den befinner sig och att bygga relation för att förstå elevens perspektiv då det kan ge oss viktiga förutsättningar på resan tillbaka till skolan.





Tidiga varningstecken


  • Ströfrånvaro i vissa ämnen, till exempel idrott. Ett mönster i frånvaron, vid vissa dagar eller tidpunkter.

  • Eleven drar sig undan från vardagliga aktiviteter eller isolerar sig.

  • Sömnsvårigheter. Sover överdrivet mycket. Har svårt med insomning eller vaknar mycket på nätterna. 

  • Återkommande huvudvärk och/eller magont, stort motstånd inför att återgå till skolan efter sjukdom och ledigheter.

  • Stress och oro över att inte hinna med skolarbetet.

  • Oro för vad man ska ta sig till vid ”otydliga sammanhang”, till exempel vid skollunchen, rasterna eller håltimmarna.


Adhd hos barn

Närvaroteam- ett helhetsgrepp

Vi är ett team med olika professioner som kan möta skolan, hemmets och individens olika behov och därmed ta det helhetsgrepp som oftast behövs för att insatsen ska lyckas.


SkillsWithin har stor kunskap om psykisk hälsa och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt lång erfarenhet av att möta och arbeta med elever med problematisk skolfrånvaro.


Vårt team består av professionerna psykolog, socialpedagog, specialpedagog och samtalsterapeut och utifrån det har vi möjlighet till att ge olika insatser utifrån vad som behövs i varje enskilt fall.


Det kan vara att genomföra skolkartläggning med barnet, motiverande samtal eller samtalsstöd, föräldrastöd, terapi samt utbildning och handledning till skolpersonal. 


Vill ni veta mer om hur vi arbetar närvarofrämjande? 

Maila eller ring så berättar vi gärna mer och om möjliga samarbeten med oss.


Handledning

Upplever ni stress och sjukskrivningar bland er personal?

Kan kommunikationen och det kollegiala lärandet på er arbetsplats utvecklas?


Då kan professionsutvecklande handledning vara något för er.

Handledning kan se ut på olika sätt och ha olika syften.

Vår handledning sker i grupp och kan ses som en form för kollegialt lärande. Grunden i denna form av handledning är att samtalet utgår från deltagarnas egna konkreta frågor hämtade från deras yrkespraktik. Genom att samtalen utgår från deltagarnas egna praktiknära frågor och genom att tolkningsramarna förändras samtidigt som kunskaper, känslor, attityder och värderingar involveras, bidrar denna typ av handledning till professionsutveckling.


SkillsWithins handledning utgår från


  • Kollegialt lärande i grupp,
  • Deltagarnas frågor hämtade från deras yrkespraktik
  • Gruppens hjälp för att utveckla sitt tänkande


I handledning arbetar vi tillsammans med att skapa nya eller utforska vidare redan befintliga förhållningssätt och strategier. Som professionella personer utvecklas vi genom att vi, inte enbart handlar, utan dessutom reflekterar över hur pass framgångsrikt vårt konkreta agerande blir utifrån ideala föreställningar.


Under handledning ska man, med stöd av gruppen, få reflektionen att bli mer innehållsrik och givande genom att se på frågan utifrån olika perspektiv och med olika bakgrunder, erfarenheter och kunskap. Syftet är att utveckla en handlingsberedskap och ökade handlingsmöjligheter genom en utveckling av tänkandet.


SkillsWithins handledning kan bidra till att


  • Främja kommunikation
  • Förebygga arbetsplatskonflikter
  • Minska sjukskrivningstalen och därmed
  • Öka produktiviteten
  • Utveckla sin handlingsberedskap och handlingsrepertoar



Handledning, arbetsmiljö

Det som krävs för att handledningen ska bli utvecklande är en grupp medarbetare med liknande arbetsuppgifter ges tid till att träffas tillsammans med en professionell handledare. Att individerna som deltar går in med inställningen att de har ett dilemma de vill ha gruppens hjälp med att reflektera kring samt att man är villig att bidra med sin egen kunskap och erfarenhet för att hjälpa andra i gruppen att reflektera kring sina dilemman.


För att handledning med SkillsWithin ska bli utvecklande krävs


  • En grupp medarbetare med liknande arbetsuppgifter
  • Avsatt tid för att träffas under en
  • Professionell handledare
  • Gruppens hjälp att reflektera
  • Villiga att bidra med sin egen kunskap och erfarenhet

Föreläsning

Vi utformar utbildningar och handledning utifrån er verksamhets behov. Vanligt förekommande föreläsningsteman är


  • Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
  • Exekutiva funktioner
  • Tydliggörande pedagogik
  • Kommunikation och bemötande
  • Psykologisk hållbarhet